Të mësuarit nëpërmjet lojës është mënyra më e mirë që fëmijët të mësojnë dhe të fitojnë aftësi të reja, thotë Atinulla Niçova, edukatore në kopshtin “Sërnicka” – Shkup, duke shtuar se loja e fëmijëve është një nga aktivitetet më të rëndësishme në zhvillimin e fëmijërisë së hershme që përveç fëmijës i krijon një ndjenjë kënaqësie, është gjithashtu një mjet me të cilin fëmija mëson dhe eksploron botën përreth tij. Prandaj, në këtë bisedë me znj. Niçova do të flasim se sa i rëndësishëm është të mësuarit nëpërmjet lojës për fëmijët dhe rritjen dhe zhvillimin normal të tyre.

Znj. Niçova, sipas jush, çfarë kuptimi kanë lojërat për fëmijët dhe si stimulojnë zhvillimin në fëmijërinë e tyre?

“Një nga aktivitetet më të rëndësishme në zhvillimin e fëmijërisë së hershme është loja. Loja është një nga mjetet më të rëndësishme për të mësuar dhe zbuluar gjithçka që e rrethon një fëmijë dhe është veçanërisht e rëndësishme për zhvillimin e tij shoqëror.”

“Nëpërmjet lojës, fëmijët njihen me lloje të ndryshme aktivitetesh të të rriturve, mësojnë të kuptojnë ndjenjat dhe kushtet e njerëzve të tjerë, të empatizohen me ta, fitojnë aftësi komunikimi me moshatarët dhe fëmijët më të rritur. Kontribuon në pasurimin e përvojës shqisore të fëmijës, zhvillimin e të menduarit vizual-figurativ, imagjinatës dhe të folurit. Ajo hedh themelet për krijimtarinë. Në të njëjtën kohë, është një aktivitet i lehtë dhe i gëzueshëm, i cili i krijon fëmijës kënaqësi dhe e mban në humor të mirë.”

Atinulla, na trego nga përvoja juaj shumëvjeçare, çfarë rëndësie ka të mësuarit nëpërmjet lojës dhe çfarë ndodh në të vërtetë kur fëmijët luajnë?

“Rëndësia e të mësuarit nëpërmjet lojës në zhvillimin e fëmijërisë së hershme është e madhe, sepse është vërtetuar se përvojat argëtuese i ndihmojnë fëmijët të gjejnë kuptim në atë që bëjnë dhe të kontribuojnë në përfshirjen e tyre aktive në procesin e përvetësimit të njohurive dhe aftësive të reja.”

Kur fëmija është aktiv dhe i angazhuar gjatë lojës krijohen lidhje të reja nervore që janë përgjegjëse për zhvillimin e aftësive për funksionet ekzekutive, si: fokusimi, izolimi nga pengesat e mundshme, mbajtja pas informacionit që është i dobishëm në momentin e caktuar për arritjen e qëllimit, si dhe për të mësuarit gjatë gjithë jetës. Fëmijët mësojnë nëpërmjet lëvizjes dhe prekjes, kanë nevojë për përvoja të pasura fizike dhe shqisore. Stimulimi intensiv ndijor dhe fizik është i rëndësishëm për zhvillimin e sinapseve në tru të vogël. Këto sinapse përforcohen nga përsëritja e lëvizjeve motorike që shpesh janë pjesë e lojërave të përditshme në natyrë. Prandaj, është e rëndësishme që fëmijët të ndërveprojnë sa më shumë me mjedisin natyror dhe të kenë aktivitete të ndryshme motorike (ngjitje, vrapim, kërcim…lëvizje).”

Është interesante se është e qartë se loja e fëmijëve jo vetëm që duhet të lihet jashtë jetës

së çdo fëmije, por gjithashtu mund të ketë nevojë të inkurajohet më tej. Në këtë kontekst, dëshirojmë t’ju pyesim se çfarë mendoni, si mund t’i mbështesin prindërit dhe edukatorët në procesin e të mësuarit nëpërmjet lojës dhe si mund t’i ndihmojnë ata të kapërcejnë sfidat?

“Për mendimin tim, roli i të rriturve që kujdesen për fëmijët është të krijojnë një mjedis të sigurt emocional pozitiv në të cilin çdo fëmijë do të ndihet i veçantë dhe i dashur. Nëse fëmija ndihet mirë me veten, ka vetëbesim dhe beson në mundësitë dhe aftësitë e tij, atëherë ai do të përfshihet lirisht në lojë me gjithë qenien e tij, pa frikë se do të bëjë bujë dhe do të përqeshet nga ata që e rrethojnë. Sepse fëmijët mësojnë nëpërmjet sprovave dhe gabimeve dhe duhet të inkurajohen ta bëjnë këtë. Fëmijët duhet të kuptojnë se është në rregull të bëjnë gabime. Çdo gabim nuk i afrohet zgjidhjes, me çdo gabim ndodh një dendrit i ri në trurin e tyre. Gjatë lojës është shumë e rëndësishme që të rriturit të inkurajojnë fëmijët të mendojnë, të zgjidhin problemet duke bërë pyetje të hapura që do ta udhëheqin fëmijën në synimin për të mësuar diçka të re, duke aktivizuar më shumë procese të të menduarit. Por fëmijët duhet të lihen të kujdesen për veten e tyre për të ndërtuar njohuri të reja. Është shumë e rëndësishme që ata të bëjnë përpjekje dhe të përdorin fjalimin e tyre të brendshëm për të qartësuar mendimet e tyre dhe për të shtjelluar njohuritë e tyre.”

Në këtë intervistë interesante, me Atinulla Niçovën, mësuam se fëmija nëpërmjet lojës mëson aftësi të reja si: zhvillimi i të folurit, të menduarit dhe logjikës, kujtesës, vëmendjes dhe funksioneve të tjera mendore. Nëpërmjet lojës Atinulla thotë se kreativiteti dhe imagjinata e tij inkurajohen gjithmonë. Sipas saj, kjo vlen jo vetëm për lojërat e veçanta për “mësim” ose të ashtuquajturat lojëra didaktike, por edhe për të gjitha lojërat në përgjithësi. Ai përmend edhe rëndësinë e lojërave në natyrë, të cilat nxisin zhvillimin fizik dhe forcojnë shëndetin e fëmijës. Zonja Niçova thotë se loja sjell kënaqësi, gëzim dhe shumë emocione të tjera pozitive te fëmija dhe rëndësia e kësaj nuk duhet nënvlerësuar sepse edhe për të rriturit emocionet pozitive janë shumë të rëndësishme: ato na mbështesin, na ndihmojnë të zhvillojmë dhe shikojmë jetën pozitivisht. Gjithashtu, nëpërmjet lojës, fëmija mëson të krenohet me sukseset e tij, gjë që mbështet vetëbesimin e tij dhe vetëbesimi i zhvilluar është çelësi i zhvillimit të plotë të personalitetit.

Si pjesë e portalit tonë kolektiv EDUINO qëllimi i projektit të të cilit është të përmirësojë arsimin duke nxitur inovacionin dhe bashkëkrijimin, Atinulla është pjesë e shumë

uebinarëve të organizuar që ndihmojnë prindërit dhe edukatorët t’i udhëheqin fëmijët drejt rritjes dhe zhvillimit të duhur. Ju rekomandojmë që t’i hidhni një sy uebinarit të EDUINO mbi këtë temë: “Inkurajimi i të mësuarit nëpërmjet lojës dhe përvetësimi i aftësive socio-emocionale te fëmijët e moshës 3 deri në 10 vjeç”, ku Atinulla shpreh përvojën dhe njohuritë e tij në këtë fushë. Zonja Niçova, sipas jush, cili është roli i lojës në zhvillimin socio-emocional të fëmijëve?

“Mjedisi në të cilin fëmijët duhen dhe mbështeten pa kushte është shumë i rëndësishëm. Një mjedis i përputhshëm me nevojat e fëmijëve mundëson lidhjen e të mësuarit me emocionet pozitive dhe kontribuon në zhvillimin e një qasjeje pozitive ndaj të mësuarit. Loja ndihmon në zhvillimin e bashkëpunimit, ndarjen, negocimin me bashkëmoshatarët dhe të rriturit dhe zgjidhjen e problemeve. Ashtu si zhvillimi i sigurisë emocionale dhe aftësive sociale, ndërveprimi fëmijë me fëmijë dhe fëmijë me të rritur stimulon idetë dhe përfshirjen, dhe kjo nxit të mësuarit. Fëmijët mësojnë nëpërmjet korrigjimit. Ata duhet të shohin se si fëmijët e tjerë e bëjnë këtë gjë dhe t’i bëjnë ta përsërisin atë. Kjo është arsyeja pse lojërat në çift dhe lojërat në grup janë shumë të rëndësishme në moshën parashkollore. Shpesh, nëpërmjet lojës, fëmija informon prindërit për diçka të rëndësishme për veten e tij dhe mëson diçka të rëndësishme për prindërit. Loja është një mënyrë për të qenë më afër, për të ndier mbështetjen, kujdesin dhe dashurinë e prindërve tuaj. Prandaj, është shumë e rëndësishme që prindërit të gjejnë kohë për të luajtur me fëmijën e tyre. Në lojëra, fëmijët mësojnë të ndjekin rregullat, të kontrollojnë sjelljen e tyre, të zhvillojnë aftësi komunikimi me moshatarët dhe të rriturit. Loja kontribuon në asimilimin e normave morale dhe etike nga fëmijët: nëpërmjet lojës, fëmijët mësojnë për konceptet “e mirë” dhe “e keqe”, “e drejtë” dhe “e gabuar” etj. Shumë lojëra zhvillojnë pavarësinë dhe përgjegjësinë, e mësojnë fëmijën të kapërcejë vështirësitë, të kujdeset për të tjerët, të japë dhurata dhe të ndajë.

Loja është një mjet komunikimi. Loja për një fëmijë është gjithashtu një mënyrë për të përcjellë te të rriturit ndjenjat e tij: gëzimet, shqetësimet, frikën, shpresat, pritjet. Loja shpesh bëhet një mënyrë që fëmija të përballet me përvoja të vështira, të shprehë ndjenjat e tij të frikës, zemërimit, inatit, trishtimit, turpit. Kjo është veçanërisht e rëndësishme për fëmijët që kanë një përvojë të vështirë pas tyre: duke luajtur me lodra, ata mund të riprodhojnë mënyrën se si janë trajtuar. Nëse fëmija ka frikë nga errësira, ai mund të luajë një lojë në të cilën i vendos lodrat në vende të errëta, dhe më pas i ngushëllon dhe thotë se kjo nuk është e frikshme: në këtë mënyrë fëmija përballon frikën e tij. Gjithashtu, nëpërmjet lojës, fëmija mëson të menaxhojë emocionet e tij dhe t’i kontrollojë ato.”

Nëpërmjet platformës EDUINO në seksionin për aktivitete edukative lojërash, ju mund të zgjidhni nga mbi 400 sugjerime, me udhëzime të sakta, si dhe qëllime për t’i arritur, në të cilat ju dhe fëmija juaj mund të shijoni dhe të mësoni së bashku nëpërmjet lojës. Aktivitetet edukative janë një bibliotekë e materialeve kreative për lojëra të destinuara për fëmijë nga 3 deri në 10 vjeç, disa prej të cilave janë të destinuara për nevoja arsimore, ndërsa pjesa tjetër për lojë dhe mësim në shtëpi. Këto aktivitete synojnë të inkurajojnë zhvillimin socio-emocional te fëmijët dhe të nxënit e bazuar në lojë.

Prandaj, në prag të EDUINO-Lojaton, ju ftojmë të merrni pjesë në sfidat që kemi përgatitur për ju. Zgjidhni një nga aktivitetet e përditshme të lojës ose realizojini të gjitha dhe bashkohuni me komunitetin EDUINO. Pasojnë dhurata interesante për pjesëmarrësit më të lumtur dhe nëpërmjet këtij linku mund të mësoni më shumë detaje.

Fëmijët duhet të inkurajohen të luajnë më shumë, vetëm, me fëmijë të tjerë ose të rritur (prindër, kujdestarë, edukatorë) dhe nëpërmjet asaj loje të mësojnë shumë për veten, të tjerët dhe në përgjithësi për botën dhe jetën përreth tyre, të gjitha në mënyrë që të zhvillohen. në individë të shëndetshëm dhe të aftë. Fëmijët janë e ardhmja jonë, për t’u ndihmuar atyre të mësojnë nëpërmjet lojës dhe të kapërcejnë më lehtë sfidat e jetës. Ju mirëpresim!